Technisch reglement YCF Pitbike Cup (Stock) 2024 Versie 1.2
1.1. Alleen YCF F150 SM modellen zijn toegestaan.
1.2. Motorfiets dient in oorspronkelijke staat te blijven zoals door de fabrikant / YCF Nederland is geleverd, kleurstelling mag aangepast worden.
1.3. Motoren die in de YCF Pitbike Cup meedoen kunnen zijn verzegeld als de organisatie dit verplicht acht. De technicus van de organisatie of een door de organisatie nader aangewezen persoon draagt zorg voor de verzegeling welke bestaat uit het aanbrengen van een zegel aan de schroeven van het nokkenasdeksel. (vooraf gaande aan de eerste wedstrijd dag 2 schroefjes door boren met een boor van 2,5 mm van de linker en rechter kant van het Nokkenas deksel zodat wij hier een verzegeling aan kunnen brengen.)
1.4. Het verwijderen van de motorverzegeling wordt alleen toegestaan in geval van zware problemen en bewezen technische problemen en met instemming van de organisatie.
1.5. Een dichte Bellypan is verplicht onder het motorblok te monteren. Onze voorkeur heeft dat deze het gehele blok aan de onderkant bedekt en voorkomt dat er olie of andere vloeistoffen op het circuit kunnen lekken. Minimale oppervlakte van de Bellypan moet zijn 14,5 cm x 19 cm x 6,5 cm. Tevens moet hij een minimale hoeveelheid vloeistof kunnen vast houden van 1,4 liter.
1.6. Een los brandstof-(min 100 ml) en olie opvangreservoir vanuit de blokontluchting is verplicht
1.7. Het is verboden onderdelen die niet worden geproduceerd of gedistribueerd door YCF te monteren/gebruiken.. mits anders is besproken met YCF Nederland
1.8. Minimale leeftijd 10 jaar mits anders is besproken
1.9. Milieumat verplicht.
2.1. Chassis, subframe, voorvork, achtervork, kuipsteunen, Remsysteem, Remblokken, Rem- en koppeling hendels en gashendel, wielen dienen origineel te zijn conform levering door YCF Nederland. Val rubbers op de voor en achteras mogen naar wens worden aangepast
2.2. Sturen en voetsteunen (opklapbaar!!!) mogen worden versteld of vervangen mits er maar niet geboord of geflext wordt aan het frame of andere originele YCF onderdelen.
2.3 De sidestand dient te worden verwijderd.
3.1. Voorvering (vorken) blijven in originele staat conform levering door YCF Nederland. Aanpassingen in het binnenwerk zijn toegestaan.
3.2. Achtervering kan aangepast of vervangen worden door producten geleverd door YCF Nederland. Dit omvat de mogelijkheid om een zwaardere achterveer te monteren of te kiezen voor een DNM of Wilbers-schokbreker.
4.1. Bandenkeuze: Voor 100/90 R12 PMT Soft, Achter 120/80 R12 PMT medium
4.2. Regen banden PMT
4.3. Bandenwarmers zijn toegestaan.
Banden zijn verplicht af te nemen bij YCF Nederland / The Race Factory
5.1. Brandstoftank en het brandstofsysteem zijn standaard zoals geleverd door YCF.
5.2. Toevoeging van brandstoffilter wordt toegestaan.
6.1. Het is verplicht om de originele YCF carburateur SM model 2021 / 2022 en 2023 met een Nibbi 24 MM model 2020 met een Mikuni 26 MM carburateur te gebruiken
6.2. Luchtfilter mag uitsluitend bestaan uit sponsachtig materiaal en is zelfdovend.
6.3. Airbox is toegestaan.
6.4. Power-jet is niet toegestaan.
7.1. Motorblokken dienen 100% standaard te zijn, koppeling en koppelingsplaten moet origineel blijven.
7.2. Het is niet toegestaan een slipper-clutch te monteren.
7.3. Cilinder, Cilinderkop, zuiger, drijfstang, distributie, Nokkenas, krukas. moeten echt 100% stock zijn.
7.4. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden.
7.5. Motorcarter en de motorcartercovers moeten origineel blijven. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. Het is toegestaan openingen aan te brengen aan het vliegwieldeksel om de interne koeling van de ontsteking te bevorderen.
8.1. YCF F150 SM achter tandwiel is vrij. In het voortandwiel heeft u keuze uit 14, 15, 16, 17.
9.1. Zoals origineel door YCF geleverd. Toegestaan is montage van een oliekoeler mits deze is geleverd door YCF.
10.1. Zowel de bedrading als de elektrische installatie dient origineel te blijven.
10.2. Toegestaan is montage van een valtrektouw.
10.3. Toegestaan is een laptimer of data-logging.
11.1 Rijnummer aan de voorzijde, linker- en rechterzijkant die daarvoor bestemd zijn.
11.2 Uitvoering: kleurstelling van nummerplaat is wit en cijfers zijn zwart. Alleen rechte cijfers.
11.3 Hoogte 80mm, Breedte 40 mm en dikte 20 mm
11.4 Er moet een vrije ruimte van minimaal 20 mm rondom het nummer zijn, of voldoende ruimte zodat duidelijk is dat er onderscheid is tussen het cijfer en de achtergrond.
12. Borging
Het is verplicht, uit voorzorg en vanuit veiligheidsoverwegingen, een aantal
dingen te borgen waaronder:
• de voorremklauw.
• oliekoeler mits aanwezig.
• olie-aftap plug.
• olie inlaat plug.
13.1. Vooraf aan elke officiele test of race dient de motor ter keuring worden aangeboden bij de TC. Bij deze keuring krijgt u een goed keuring sticker welke aan de voorkant bij het cijfer moet worden geplakt.
13.2. Aan het einde van de officiële tests en races kan het zijn dat er enkele of alle coureurs zich moeten melden in “Park Fermé”.
13.3. Technische verificaties en controles worden uitgevoerd door de technische commissie.
13.4. Tijdens de technische controle dienen de onderdelen te worden gedemonteerd door de coureur en/of de monteur. Er mogen maximaal 2 personen (coureur inbegrepen) aanwezig zijn bij de technische controle.
Verder geldt het algemeen reglement van The Race Factory