Technisch reglement Pitbike Cup Open 2024 Versie 1.1
1.1. Alleen Pitbike motoren met max 195cc (Alleen standaard geleverde fabriek blokjes) met liggende cilinders zijn toegestaan.
1.2. Elk voertuig moet zijn uitgerust het originele oliecarter.
1.3. Het voertuig moet een duidelijk zichtbare rode kill-schakelaar of trek koord hebben.
1.4. U mag geen motortypen technieken onderdelen door elkaar gebruiken.
1.5. Stuur uit 1 deel, geen clipon
1.6. Olie vulplug aflaat bout en oliefilter ( mits los op blok zit ) moeten worden gezekerd zijn doormiddel van Borgdraad
1.7. Een dichte Bellypan is verplicht onder het motorblok te monteren. Onze voorkeur heeft dat deze het gehele blok aan de onderkant bedekt en voorkomt dat er olie of andere vloeistoffen op het circuit kunnen lekken. Minimale oppervlakte van de Bellypan moet zijn 14,5 cm x 19 cm x 6,5 cm. Tevens moet hij een minimale hoeveelheid vloeistof kunnen vast houden van 1,4 liter.
1.8. Een los brandstof-(min 100 ml) en olie opvangreservoir vanuit de blokontluchting is verplicht
1.9. Minimale leeftijd 10 jaar mits anders is besproken
1.10. Milieumat verplicht.
2.1. Chassis, voorvork, achtervork, kuipsteunen, stuur en voetsteunen zijn vrij.
2.2. Voetsteunen moeten opklapbaar zijn.
2.3. Voor- en achter as, stuureinden en voetsteunen moeten voorzien zijn van valdoppen.
2.4. Stuur moet voorzien zijn van handkappen en stuurrol of -kussen.
2.5. Kettingbescherming is verplicht achter de voetsteunen en onder de achtervork voor het tandwiel.
2.6. De sidestand dient verwijderd te worden.
3.1. Voorvering (vorken) vrij.
3.2. Achtershock vrij.
4.1. Bandenkeuze: Voor 100/90 R12 PMT Soft of medium, Achter 120/80 R12 PMT Soft of medium
4.2. Regen banden PMT
4.3. Bandenwarmers zijn toegestaan.
Banden zijn verplicht af te nemen bij YCF Nederland / The Race Factory
5.1. Brandstoftank en het brandstofsysteem zijn standaard.
5.2. Toevoeging van brandstoffilter wordt toegestaan.
6.1. Maximaal 28 mm doorlaat.
6.2. Luchtfilter mag uitsluitend bestaan uit sponsachtig materiaal en is zelfdovend.
6.3. Airbox is toegestaan.
6.4. Power-jet is niet toegestaan.
7.1. Uitlaat met een doorlopende buitendiameter van maximaal 32 mm (YCF Factory-systeem bij uitzondering toegestaan). Het gebruik van hitte-beschermende tape is toegestaan
7.2 Het is verplicht om een duidelijk zichtbare DB killer te monteren in de demper.
8.1. Motorblokken dienen 100% standaard te zijn, koppeling en koppelingsplaten moet origineel blijven.
8.2. Het is niet toegestaan een slipper-clutch te monteren.
8.3. Cilinder, Cilinderkop, zuiger, drijfstang, distributie, Nokkenas, krukas.
8.4. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden.
8.5. Motorcarter en de motorcartercovers moeten origineel blijven. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. Het is toegestaan openingen aan te brengen aan het vliegwieldeksel om de interne koeling van de ontsteking te bevorderen.
9.1. Het is niet toegestaan een slipper-clutch te monteren.
9.2. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. De slag en boring moeten hetzelfde zijn als de standaardmotor De cilinderkop mag in geen geval worden gewijzigd. Het is alleen toegestaan om de kleppen in te slijpen en de klepspeling af te stellen
10.1. Motorcarter moeten originelen blijven. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. Het is toegestaan openingen aan te brengen aan het vliegwieldeksel om de interne koeling van de ontsteking te bevorderen.
10.2. De olieaftap- en olievulschroef moeten met een draad worden geborgd.
Het gebruik van een oliekoeler is toegestaan.
11.1. Ontsteking met een minimaal rotorgewicht van 530 gram kan vrij worden gekozen.
Geen vrij-programmeerbare CDI, geen quick-shifters toegestaan.
De bougie en ontstekingskabel zijn vrij.
12.1. Achter- en voortandwiel is vrij.
13. Koel en Smeersysteem
13.1. Toegestaan is montage van een oliekoeler. (zorg er wel voor dat het goede kwaliteit slangen en koppelingen zijn)
14. Elektrische instalatie
14.1. Zowel de bedrading als de elektrische installatie dient origineel te blijven.
14.2. Toegestaan is montage van een van een valtrektouw.
14.3. Toegestaan is laptimer of data-logging.
15. Remmen
15.1. 2 onafhankelijke werkende remmen 1 schijf in het voorwiel met maximale diameter van 240MM
16. Rijnummers
16.1. Rijnummer aan de voorzijde, linker- en rechterzijkant die daarvoor bestemd zijn.
16.2. Uitvoering: kleurstelling van nummerplaat is zwart en cijfers zijn wit. Alleen rechte cijfers.
16.3. Hoogte 80mm, Breedte 40 mm en dikte 20 mm
16.4. Er moet een vrije ruimte van minimaal 20 mm rondom het nummer zijn, of voldoende ruimte zodat duidelijk is dat er onderscheid is tussen het cijfer en de achtergrond.
17. Borging
Het is verplicht, uit voorzorg en vanuit veiligheidsoverwegingen, een aantal
dingen te borgen waaronder:
• de voorremklauw.
• oliekoeler.
• olie-aftap.
• olie inlaat plug.
18. Elektrische Instalatie
18.1. Aan het einde van de officiële tests en races kan het zijn dat enkele of alle coureurs zich moeten melden in “Park Fermé”.
18.2. Technische verificaties en controles worden uitgevoerd door de technische commissie
18.3. Tijdens de technische controle dienen de onderdelen te worden gedemonteerd door de coureur en/of de monteur. Er mogen maximaal 2 personen (coureur inbegrepen) aanwezig zijn bij de technische controle.
Verder geldt het algemeen reglement van The Race Factory